Pēdējais 1942. gada civilais studebekers nobrauc no konveijera. |
/Raksts labots 27.12.2012./
No miera laika nostalģiskā pārdomu darba ievadā, šoreiz gribētu pārcelties uz Otrā pasaules kara laiku.
No miera laika nostalģiskā pārdomu darba ievadā, šoreiz gribētu pārcelties uz Otrā pasaules kara laiku.
Ja
mēs turpinām runāt par amerikāņu autobūvi, tad šajā laikā tajā vērojamas dažas
ļoti interesantas tendences. Pirmā no tām, viennozīmīgi, ir tāda, ka laikā,
kamēr Eiropā jau sen risinājās cietsirdīga karadarbība, Polijas un Francijas
vairs nebija, Baltijas valstu vairs nebija un nacistiskā Vācija cīnījās dziļi
PSRS teritorijā, amerikāņiem vēl bija civilā autobūve. Vairums, pateicoties
pēdējo gadu kino, droši vien zina, ka ASV reāli iesaistījās šajā karā diezgan
vēlu – tikai pēc Japāņu uzbrukuma Pērlharboras bāzei Havaju salās 1941. gada
decembra sākumā. Līdz tam laikam amerikāņu vieglo civilo auto būvniecība
risinājās samērā stabili.
Piemēram, Eiropā šāda situācija
kļuva aizvien nereālāka jau sākot ar vācu iebrukumu Polijā 1939. gada 1.
septembrī. Par Eiropas civilo autobūvi kara laikā es vēl varētu pievērsties
vēlāk citos rakstos, jo šeit noteikti jāmin nianses. Ja mēs pievēršamies,
piemēram, mūsu mīļajai Latvijai, tad te 1939. gada rudenī autobraucējiem
iestājās jau diezgan skarbi laiki. Sīkāk par šo situāciju arī rakstīšu citā
rakstā, bet īsumā varu teikt, ka viss, kas bija savests Latvijā līdz 1939. gada
septembrim un, vēlākais, oktobrim, te arī palika kā pēdējais jaunums. Degvielu
sāka izsniegt normētos daudzumos, daudzi taksisti pievērsās gāzes ģeneratoriem,
ormaņi piedzīvoja vieglu renesansi. Galu galā automobilis Latvijā šajā
ārkārtīgi traģiskajā laikā nebūt vairs nebija galvenais par ko uztraukties.
Tālāko notikumu gaitu jau jūs zināt.
Turpretī otrā Atlantijas okeāna
krastā – Amerikā – 1940. gads atnesa kārtējo pārstrādāto modeļu gadu visiem
auto ražotājiem. Tolaik feisliftus bija pieņemts izlaist katru gadu, bieži vien
pat būtiski mainot štancēto metāla detaļu aprises. Iedomājieties kādus
līdzekļus tas prasa kaut vai šodien! - katru gadu pārstrādāt metāla štances un
ieviest jauno dizainu dzīvē. Bet tie bija citi laiki.
1940. un 1941. gads atnesa dažus
jaunus un ievērojamus jauninājumus amerikāņu autobūvētāju repertuārā. Tā kā
nozares attīstību nekavēja nospiedoši kara pasūtījumi, kā Vācijā, tad viss
turpinājās pēc labākajām kapitālisma tradīcijām: virzība pretī jaunākam,
modernākam dizainam. Šajā laikā automobiļi jau bija attālinājušies no karietēm,
kuru ietekmi varēja just vēl 30. gadu vidū. Sāni bija kļuvuši apaļāki, pamazām
izdzisa sānu kāpšļi, par modernu auto tika uzskatīts tāds, kura sāni ir vienotā
veselumā, plūstoši. Tā laika dizainā dominējošās idejas bija t.s. Streamline
Moderne – principā vēlā Art Deco fāze ar mazāku ornamentu un lielāku uzsvaru uz
aerodinamiku. Tehnikas ziņa, 1940. gads atnesa pirmo īsto automātisko
ātrumkārbu, kuru komplektācijā piedāvāja Oldsmobile – vidējās klases GMC
ražojums, kurš 2001. gadā pārstāja eksistēt.
1941. gads uzskatāms par pēdējo
jauno modeļu gadu, kuram bija lemts ietekmēt amerikāņu automobiļu dizainu un
izpildījumu arī pirmos pēckara gadus. Tas bija gads, kad Eiropā risinājās
operācija „Barbarosa” un tika bombardēta Londona. 1941. gada augustā valdība
ieviesa civilo auto ražotājiem normu – ne vairāk kā 73,5% no 1940. gada
rādītājiem, kas uztverams par pirmo nopietno kara laika ierobežojumu autoražotājiem
Amerikā. 1941. gada 7. decembrī Japānas spēki veica graujošu uzbrukumu ASV
jūras spēku bāzei Pērlharborā un tas reizi pa visām reizēm izprovocēja Ameriku
iesaistīties reālā karā.
42. gada aptumšotais ševijs - hroma trūkums acīmredzams. |
Pirmais pēckara Forda pikaps - rezerves ritenis bez riepas |
Pēc nedēļas, 14. decembrī, ASV
valdība izdeva likumu, ka, lai taupītu dažādus jēlmateriālus, visos automobiļos
sākot ar 1942. gada 1. janvāri hromu drīkst izmantot tikai apakšējiem priekšas
un aizmugures buferiem. Bija sācies taupības režīms Amerikā. Šis likums
nozīmēja, ka jebkura cita automobiļa daļa, kura tradicionāli dizaina nolūkā
tika hromēta – padarīta spīdīga – turpmāk bija jāizgatavo neizmantojot šo
spīdīgo metālu. Tādēļ šos pēdējos 1942. gada pirmajā mēnesī izgatavotos
automobiļus pieņemts dēvēt par „aptumšotajiem auto”, tulkojot no angļu termina
„blackout cars”, dažkārt lieto arī „blackout specials”. Aptumšošana Otrā pasaules
kara laikā bija ierasta lieta karadarbības pārņemtajā Eiropā, kur, baidoties no
ienaidnieka bumbvedējiem, kad metās tumšs, bija ieviesti stingri gaismas
lietošanas liegumi. Amerikāņu automobiļu gadījumā, aptumšošana izpaudās kā
tradicionālā spīguļa – smalkuma elementa – noliegums, kas noveda pie savdabīga
spartiska izskata kopumā visnotaļ grezniem automobiļiem. Hromēti nedrīkstēja
būt dekoratīvie priekšējie režģi, lukturu aploki, visas emblēmas, dekoratīvie
riteņu diski un sānu moldingi – viss, kam parasti bija pieņemts būt pārklātam
ar šo materiālu. Galu galā, ierobežota bija arī gumijas pieejamība. Ir zināms, ka ap šo laiku jau tika ierobežota gumijas riepu pieejamība civilām vajadzībām. Pagaidām uz visiem 100% vēl nevaru atbildēt, vai jaunajiem automobiļiem rezerves ritenis komplektā bez riepas nāca jau 1942. gadā, bet ir zināms, ka ierobežojums saglabājās arī kādu brīdi pēc kara, tādēļ 1945. gadā izgatavotajiem automobiļiem komplektā nāca tikai tērauda disks.Tādēļ arī ievietoju augstāk redzamo attēlu ar 1946. modeļu gada Ford vieglo kravenieku.
Līdz 1942. gada 11. februārim
visa civilo pasažieru auto ražošana bija beigusies. Tomēr arī šī produkcija vēl
nenonāca uzreiz brīvā tirdzniecībā. Liberālās ASV mērķtiecīgi un pragmatiski
pārslēdzās uz kara laika dozēšanu, uz valsts kontrolētu ekonomiku, lai arī cik
neierasti tas bija daudziem iedzīvotājiem. 1942. gada 1. janvārī Valsts
Ražošanas pārvalde (Office of Production Management) iesaldēja visu autosalonu
krājumus - rezerves daļas un jaunos automobiļus - līdz marta mēnesim, kad bija
jāstājas spēkā jaunai normēšanas kārtībai. Pa šo mēnesi neiztirgotas pie
izplatītājiem atradās aptuveni 340 000 jaunas automašīnas, viss, ko ASV
autoražotāji bija saražojuši 1942. gada janvārī. Problemātiska līdz ar to kļuva
arī auto apkope – gan vecu, gan jaunu. Jaunas riepas iegūt bija ļoti grūti,
degviela tika normēta. Visā valstī maksimālo braukšanas ātrumu no 80 km/h (50
mph) samazināja uz 56 km/h (35 mph).
1942. gada Dodge. Viss kā parastai mašīnai, tikai spīdīgās detaļas ir krāsotas. |
1942. gada pavasarī visi ASV
autoražotāji pārslēdza savu ražošanu uz kara produkciju. Autoražotāji
izgatavoja visu, sākot no dzinējiem, artilērijas šāviņiem, beidzot ar tankiem
un amfībijām.
Vienīgais Kanādā būvētais aptumšotais bjuiks. |
Visi 1942. gada janvārī uzbūvētie
aptumšotie automobiļi šodien ir ārkārtīgi reti atrodami, jo bija izgatavoti
salīdzinoši nelielā skaitā. Daži no tiem ir saglabājušies pat tikai vienā
eksemplārā. Piemēram, ilgu laiku tika uzskatīts, ka eksistē tikai viens 1942.
gada Bjuiks – tas pats izgatavots Kanādas Bjuika ražotnē. Tomēr nesen kāds
entuziasts ASV iegādājās no pārpircēja ASV izgatavotu aptumšoto Bjuiku, kurš
ilgus gadus bija stāvējis kāda veca vīra pagalmā.
Šeit daudz labāk redzams dekoratīvo elementu izpildījums aptumšotajiem auto. Šis atkal ir 1942. gada ševijs. |
Raksta 2. daļu lasiet šeit.
Ja apskatīsiet titula attēlā redzamo studebekeru, tur redzamas visas iepriekš minētās īpatnības. Sevišķi izceļas lukturu aploces, kuras tradicionāli ir hromētas. Augstāk redzamajiem ševijam un bjuikam tās ir vienā krāsā ar virsbūvi, studebekeram nokrāsotas pelēcīgas.
© Kristaps Gustsons, 2012
Ja apskatīsiet titula attēlā redzamo studebekeru, tur redzamas visas iepriekš minētās īpatnības. Sevišķi izceļas lukturu aploces, kuras tradicionāli ir hromētas. Augstāk redzamajiem ševijam un bjuikam tās ir vienā krāsā ar virsbūvi, studebekeram nokrāsotas pelēcīgas.
© Kristaps Gustsons, 2012
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru